PIA FONNESBECH i dialog med kunsthistorien
Af Pier Maria Andersen, Kunstmagasinet JANUS
“Pia Fonnesbech (f. 1961) har markeret sig stærkt på den danske kunstscene. Normalt arbejder hun i tre år med en motivkreds, inden…”
Livsglæde på marokkansk
Af Tom Jørgensen, 2014.
“Pia Fonnesbech har som kunstner altid været en direkte arvtager af Henri Matisse. Selvom hun maler noget så nordisk som Dalarheste, er der gennemført fransk esprit over dem. En varm glødende…”
Farve og følelse
Af Tom Jørgensen.
“Matisse har en gang udtalt, at hans kunst meget gerne må give den samme for-nemmelse som familiens yndlingslænestol: en blød, harmonisk og behagelig verden uden skarpe kanter. Pia Fonnesbech…”
Farvens musik
Af Ole Lindboe.
“I begyndelsen var regnbuen. Skabt af solen og de stråler, den kaster ned igennem atmosfæren. Og myten fortæller, at for enden af regnbuen finder man en stor gryde…”
Ornamentets nødvendighed
Af Nana Bernhardt, 2006.
“Gennem de sidste fire år har den danske maler Pia Fonnesbech primært beskæftiget sig med en af kunsthistoriens velkendte genrer, nemlig opstillingen også kaldet stilleben eller nature morte…”
Jag är besatt av färger
Af Carl-Gustaf Wikstrand (interview i ZENIT – Kulturtidningen i väst).
“På 1990-talet fick Pia Fonnesbech finna sig i att betraktas som gammalmodig.
– När andra gjorde installationer målade jag stilleben och blommor…”
Dalarhesten, der faldt ned af bordet
Af Louise Puck Hansen, 2006.
“Pia Fonnesbech er en af Danmarks dygtigste kolorister. I øjeblikket udstiller hun på Kirsten Kjærs Museum i Nordjylland. Her fortæller hun om sin hang til farver og den svenske forbindelse….”
En larmende hest
Af Birgitte Agersnap, 2013
“Lige så fyldte Pia Fonnesbechs malerier er, lige så få genstande rummer de, når man kigger nærmere efter. Et par frugter her, en kande der. Værkerne tilhører en lidt ugleset genre, som har optaget Pia…”
Vanitas
Trine Ross, 2007
“Pia Fonnesbech trækker sine malerier rundt om brede blændrammer, en teknik man kender fra en del samtids-kunst, men hun bruger blændrammen anderledes end andre kunstnere, for det er som om…”