PIA FONNESBECH i dialog med kunsthistorien

Af Pier Maria Andersen, Kunstmagasinet JANUS

“Pia Fonnesbech (f. 1961) har markeret sig stærkt på den danske kunstscene. Normalt arbejder hun i tre år med en motivkreds, inden…”

LÆS MERE 

 

Livsglæde på marokkansk

Af Tom Jørgensen, 2014.

“Pia Fonnesbech har som kunstner altid været en direkte arvtager af Henri Matisse. Selvom hun maler noget så nordisk som Dalarheste, er der gennemført fransk esprit over dem. En varm glødende…”

LÆS MERE

 

Farve og følelse 

Af Tom Jørgensen.

“Matisse har en gang udtalt, at hans kunst meget gerne må give den samme for-nemmelse som familiens yndlingslænestol: en blød, harmonisk og behagelig verden uden skarpe kanter. Pia Fonnesbech…”

LÆS MERE

Farvens musik

Af Ole Lindboe.

“I begyndelsen var regnbuen. Skabt af solen og de stråler, den kaster ned igennem atmosfæren. Og myten fortæller, at for enden af regnbuen finder man en stor gryde…”

LÆS MERE

Ornamentets nødvendighed

Af Nana Bernhardt, 2006.    

“Gennem de sidste fire år har den danske maler Pia Fonnesbech primært beskæftiget sig med en af kunsthistoriens velkendte genrer, nemlig opstillingen også kaldet stilleben eller nature morte…”

LÆS MERE

 

Jag är besatt av färger

Af Carl-Gustaf Wikstrand (interview i ZENIT – Kulturtidningen i väst). 

“På 1990-talet fick Pia Fonnesbech finna sig i att betraktas som gammalmodig.
– När andra gjorde installationer målade jag stilleben och blommor…”

LÆS MERE

 

Dalarhesten, der faldt ned af bordet

Af Louise Puck Hansen, 2006.

“Pia Fonnesbech er en af Danmarks dygtigste kolorister. I øjeblikket udstiller hun på Kirsten Kjærs Museum i Nordjylland. Her fortæller hun om sin hang til farver og den svenske forbindelse….”

LÆS MERE

 

En larmende hest

Af Birgitte Agersnap, 2013

“Lige så fyldte Pia Fonnesbechs malerier er, lige så få genstande rummer de, når man kigger nærmere efter. Et par frugter her, en kande der. Værkerne tilhører en lidt ugleset genre, som har optaget Pia…”

LÆS MERE

 

Vanitas

Trine Ross, 2007  

“Pia Fonnesbech trækker sine malerier rundt om brede blændrammer, en teknik man kender fra en del samtids-kunst, men hun bruger blændrammen anderledes end andre kunstnere, for det er som om…”

LÆS MERE